Quan parlem de sostenibilitat empresarial hem de concebre aquest concepte més enllà de la sostenibilitat ambiental i entendre que qualsevol acció sobre el medi ambient té un impacte social i econòmic que traspassa l’àmbit corporatiu.
La incorporació de mesures de sostenibilitat ambiental tenen impacte directe en els comptes de resultats de les empreses, en l’operativa de la seva xarxa de col·laboració i de treball i també en la societat en general. Totes les empreses tenim la responsabilitat d’actuar responsablement tenint present aquesta idea.
Compliment de la normativa
Complir la normativa no sempre és sinònim de disposar de polítiques efectives en matèria de sostenibilitat. El repte no consisteix només en el compliment normatiu, sinó en saber interpretar els objectius de la norma i avançar-se.
Convertint la normativa en una eina que contribueix a impulsar una transformació real de les empreses, incorporant la sostenibilitat de forma estratègica i transversal en el model de negoci.
Oportunitat de posicionament real
Aquesta normativa no és una imposició, sinó una oportunitat que ens obre la porta a implantar canvis reals i profunds i ens marca el camí per seguir avançant en matèria de sostenibilitat i vers una economia circular.
Per a ser reconeguda com empresa sostenible, primer hem de ser capaços d’implantar canvis efectius amb un impacte positiu sobre la societat i, després, hem de saber comunicar-ho estratègicament.
En aquest sentit el paper de Spora és doble. Per una banda actuem com a partner estratègic, identificant les oportunitat de les noves regulacions, anticipant-nos i implantant els canvis necessaris i viables a nivell d’organització. Per l’altra, treballem la comunicació corporativa a nivell estratègic perquè sostenibilitat i empresa s’entenguin com a un tot.
En aquest sentit, incorporar la sostenibilitat de forma transversal és una aposta segura pel posicionament empresarial. Integrar la sostenibilitat des de la fase inicial del desenvolupament de productes o serveis impacta positivament en tota la cadena de valor, des dels proveïdors fins als consumidors. Això permet a l’empresa no només complir amb les regulacions vigents, sinó avançar-se a futures normatives, i situar-se com a pionera en matèria de sostenibilitat.
Xarxes col·laboratives
Com ja hem mencionat anteriorment, el camí cap a un model efectivament sostenible no està directament relacionat amb el compliment de normatives, sinó en canviar la mirada i percebre-les com activador de creixement, innovació i col·laboració entre empreses, i així construir una economia més justa, resilient i sostenible.
Per què creiem necessari crear xarxes productives de col·laboració entre empreses? Els projectes col·lectius que involucren múltiples actors dins de la cadena de valor permeten a les empreses beneficiar-se mútuament. D’aquí en deriva el concepte de servitització, que genera una major eficiència i un impacte positiu tant a nivell econòmic com ambiental.
Apostar per cadenes de valor compartides, on les empreses treballen conjuntament per optimitzar processos, és clau per fomentar una economia circular.
Ser sostenible costa més?
Sovint les empreses veuen les normatives com una imposició. I freqüentment, també tenen la percepció que aquestes normatives només suposen una càrrega addicional, amb major despesa associada, major càrrega de treball i més complicacions a nivell de gestió administrativa.
Això és així quan les empreses aborden la sostenibilitat amb l’únic objectiu de donar compliment a les normatives, sense adoptar mesures efectives, generant despeses innecessàries i ineficiència.
És clar que ‘complir per complir’ implica majors esforços, ja que es manté el model de negoci sense canvis estructurals i només s’afegeixen tasques administratives i més costos.
Però si l’empresa fa una aposta ferma i tranversal que actuï sobre processos, productes i serveis, aquesta acaba repercutint positivament en els balanços econòmics de l’empresa.
Reduir quantitats i tipologies de materials, modificar processos i apostar per la servitització, optimitzar la logística i el transport, tant de primeres matèries com del producte final, analitzar oportunitats relacionades amb l’ús de subproductes i mermes, entre moltes d’altres mesures, impacta directament en una millora dels resultats econòmics.
Des d’Spora treballem per evidenciar que l’aposta per la sostenibilitat i la circularitat repercuteix positivament en el total de l’organització, i que cal abordar la sostenibilitat des d’una perspectiva global: revisant models empresarials, posant en valor el producte o servei, eliminant tot allò superflu, i assumint la responsabilitat en la consecució d’un canvi real i profund.