Tot i que Manlleu ja comptava amb uns índex elevats de recollida selectiva –62 %-, l’Ajuntament va apostar per un canvi en el sistema de gestió de residus, passant dels contenidors oberts a la via pública a un model més eficient de recollida porta a porta. Aquesta innovació no només potenciaria els ja bons resultats, sinó que situaria a Manlleu com la segona ciutat més gran de Catalunya a implementar aquest model de recollida de residus.
L’aposta per aquest canvi era clara per part de l’Ajuntament, però necessitaven una estratègia per a fer front a la possible negativa per part de la ciutadania a acceptar el nou sistema.
PER TAL DE DEFINIR LA NOSTRA PROPOSTA, VAM DETERMINAR LES NECESSITATS:
Definir un marc ampli per explicar tot el que es desenvolupava a Manlleu contra l’emergència climàtica.
Treure el focus del nou model de recollida. Centrar-nos en els objectius i no tant en com assolir-los.
Comunicar de forma intensa i publicitària totes les actuacions contra l’emergència climàtica.
Implicar a tota la ciutadania.
Davant d’aquest escenari, l’estratègia es va centrar en desenvolupar una campanya de ciutat en el context de l’emergència climàtica.
En la qual vam definir diferents eixos (mobilitat, energia, biodiversitat, consum responsable, residus i aigua) i vam compartir les diferents actuacions que s’havien desenvolupat i que es desenvoluparien en cada un d’ells.
D’aquesta manera, el futur canvi del model de recollida de residus va estar al mateix nivell que la campanya de foment de l’ús de bosses compostables, per exemple. I així, traient el focus en el possible punt conflictiu, vam aconseguir que la ciutadania entengués els objectius, normalitzés l’actuació, la veies necessària dins d’una estratègia global de ciutat que buscava la lluita contra l’emergència climàtica i se’n sentís corresponsable.
L’estratègia de comunicació es va alinear perfectament amb l’estratègia d’implantació, assegurant no només la distribució de material informatiu a tota la ciutadania, sinó també garantint que tothom pogués integrar-se i participar activament en el nou model.