Els models individualitzats amb identificació, tant domèstics com comercials, són sistemes vius que estan subjectes al comportament i hàbits dels ciutadans i també a l’eficiència i qualitat del servei per part de l’empresa de recollida.
Per això, és bàsic un cop implantat el nou model, establir un sistema de seguiment amb indicadors estandarditzats que permeti disposar de la màxima traçabilitat del servei i dels resultats. D’aquesta manera es poden identificar canvis de tendència en el comportament dels usuaris, detecció d’incidències puntuals o repetitives en el temps i buscar solucions per millorar el model i el servei.
El gran volum de dades que es generen en un model de recollida de residus amb identificació de l’usuari, fa que es requereixi de persones especialistes per poder dur a terme un correcte anàlisi i interpretació d’aquestes per extreure resultats tècnicament rellevants i així poder proposar accions de millora.
Spora està realitzant, també per aquest 2023, el seguiment del model porta a porta dels barris de Ciutat Jardí i Vila Montcada, el model mixt de Pardinyes – Balàfia i el model porta a porta a l’Eix comercial.
Per establir els principals indicadors no es tenen compte únicament les dades generades pel propi servei de recollida, sinó que s’estableixen una sèrie d’accions de seguiment que permeten recollir dades complementàries i realitzar actuacions correctores i de millora. En concret les accions desenvolupades en el marc d’aquest projecte son les següents:
- Coordinació d’un equip d’educadors ambientals al territori.
- Gestió de l’oficina porta a porta d’atenció ciutadana.
- Anàlisi dels indicadors dels resultats tant de recollida selectiva – tenint en compte la fuga de residus i els abandonaments – com de participació i incidències.
- Inspeccions del servei de recollida.
- Inspeccions de les aportacions per part dels usuaris.
- Proposta d’accions de millora tant en l’àmbit domèstic com comercial.
- Realització d’informes de seguiment mensuals.
- Realització d’informes de resultats de les accions executades.
- Presentacions i reunions periòdiques amb els tècnics municipals.
Les accions de millora passen per la realització de campanyes específiques de reforç, formacions tècniques o canvis logístics en el servei. Un bon exemple n’és, la campanya d’actualització del cens de l’Eix comercial del passat mes de maig on es van realitzar inspeccions per tal de detectar noves altes i baixes i es va actualitzar la base de dades amb la corresponent associació del material.
També, la campanya per associar els bujols de la fracció vegetal de Ciutat Jardí i Montcada que va consistir en una bustiada informativa i un seguit de visites per cada un dels habitatges inclosos en aquest servei.
Enllaços d’interès:
Web del porta a porta de l’Ajuntament de Lleida:
portaaportalleida.com