Rebag, el nou servei de préstec de bosses reutilitzables i socials, neix amb la missió de fer repensar la manera de comprar dels barcelonins, reduir els residus plàstics i reactivar el comerç local.
L’objectiu d’aquest servei és contribuir a la lluita contra el canvi climàtic, oferint una alternativa més sostenible i pràctica per a les compres diàries i promovent el consum responsable i local dels barcelonins i barcelonines. Però l’estaven complint; no aconseguien arribar al seu públic objectiu.
El motiu? L’estratègia comunicativa, tant a escala visual com de relat, no havia estat treballada i era molt difícil poder assolir el seu objectiu de difusió de l’activitat i, per tant, de guanyar clients.
L’estratègia corporativa
Des d’Spora vam definir una estratègia comunicativa que permetés difondre d’una manera més clara el servei de l’activitat i el seu funcionament, incrementar el nombre d’usuaris que en feien ús i millorar la seva identitat visual a través d’un nou relat i l’enfocament comunicatiu.
Redefinició del relat de marca
El propòsit de Rebag és ‘Evitar que bosses d’un sol ús entrin en circulació’, per a sintetitzar-lo i aconseguir que arribés de manera clara i directa al públic objectiu, vam desengranar-lo en quatre frases principals. Totes elles iniciant amb ‘RE’ fent el vincle amb la marca, amb el triple — impacte del servei mediambiental, econòmic i social — i amb l’objectiu circular del servei:
- Repensa la teva manera de comprar
- Redueix els residus plàstics
- Reactiva el comerç local
- Recolza l’economia social
Rebranding
Per acompanyar aquesta narrativa, vam treballar paral·lelament la seva identitat visual, clau per assegurar la coherència de l’estratègia i la connexió amb el seu target.
Partint de la premissa ‘Evitar que bosses d’un sol ús entrin en circulació’, vam centrar la seva identitat sota el concepte: “allargar la vida de les bosses” (evitant que siguin d’un sol ús).
Visualment, l’equip de dissenyadors d’Spora va jugar amb el concepte d’allargar la B de Rebag, aconseguint visualitzar el propòsit de la marca i fent referència a la voluntat circular del projecte.
Identitat visual
A partir d’aquí, havent definit el concepte de partida, tocava aterrar la identitat amb elements gràfics més concrets. Vam definir una nova gamma cromàtica, vibrant i expressiva, un parell de tipografies modernes, atemporals i de fàcil llegibilitat, juntament amb un tractament d’imatges fotogràfic d’estil collage, a partir del qual crearíem les infografies i els recursos gràfics de la marca.
Tots els elements ajudaven a reforçar l’essència de marca i el seu relat directe, fresc, actual i trencador i a assolir els objectius establerts.
Estratègia de comunicació
Amb la identitat visual i la narrativa de marca definides, calia treballar una estratègia de llançament de la nova imatge per a poder arribar al públic objectiu de Rebag.
1. Nova web
La web original de Rebag plantejava diferents problemàtiques que feien complicada l’experiència per l’usuari. Des d’Spora vam redefinir la presència web de Rebag a través d’un relat i una interfície molt senzilla, donant resposta a totes les preguntes sobre el servei i facilitant l’accés a la informació per a l’usuari final.
2. Infografia animada
El motiu principal pel qual Rebag no arribava als potencials clients era perquè aquests no entenien com funcionava el servei. Per aquest motiu, des d’Spora vam crear una infografia animada que explicava pas per pas com utilitzar el servei de bosses reutilitzables Rebag. Fent servir una narrativa transversal que ens permetia arribar a públics de totes les edats.
3. Presència en xarxes socials i influencer marketing
La clau per arribar a un públic més jove era tenir presència digital. Per a poder redirigir als usuaris fins al portal web o fins a la infografia animada del servei era clau redefinir l’estratègia dels perfils en xarxes socials.
Des d’Spora vam crear una estratègia digital centrada a la plataforma Instagram. Aquesta estratègia comptava amb dues campanyes clau: la campanya de llançament de la nova marca i web, i una campanya de reforç durant l’època de Nadal.
Per a ambdues campanyes, vam disposar de la participació d’un Influencer destacat dins el món de la sostenibilitat i circularitat, en Joan Grivé ─ @sir.joan ─. Comptar amb aquest reforç va permetre ampliar l’abast de la campanya a un públic molt més extens i estratègicament escollit, ja que els seguidors de Joan Grivé són joves compromesos amb el medi ambient.
4. Presència a Mitjans de comunicació
El servei de Rebag s’havia obert camí a la ciutat comtal a través del projecte pilot al barri de la Sagrada Família amb la col·laboració de les botigues locals de l’eix comercial de la zona. La iniciativa està alineada amb el pla residu zero de Barcelona 2021-2027 i és escalable a la resta de la ciutat.
Per aquest motiu, formava part de l’estratègia abordar mitjans de comunicació centrats en la ciutat per potenciar l’abast de la campanya, amb l’objectiu de contribuir en l’escalabilitat del projecte a llarg termini.
5. Campanya offline
En paral·lel, era essencial acompanyar el desplegament d’accions digitals amb un reforç offline al barri de la Sagrada Família i als seus voltants, involucrant als veïns i veïnes i fent partícips de la iniciativa a aquells comerços adherits al servei.
Des d’Spora vam dissenyar cartells per a les Columnes de Lliure Expressió dels barris de la Sagrada Família i els limítrofs a aquest i també cartells i adhesius per a l’interior dels comerços adherits.
El cartell amb informació per la clientela de com fer servir el servei i l’adhesiu com a distintiu per aquelles botigues que contribuïen a evitar que bosses d’un sol ús entressin en circulació. Generant aquest sentiment d’orgull i de pertinença i fidelitzant tant a clients com a comerços a través de la vinculació amb els seus valors.
Cada marca és única i així ho ha de mostrar la seva manera de comunicar-se i presentar-se al món. Rebag és un d’aquells projectes que neixen amb la voluntat d’aportat el seu granet de sorra per millorar el món en què vivim.