Pla local de prevenció de residus municipals de Tarragona

Categoria:
Consultoria
Client:
Ajuntament de Tarragona
Any:
2023
Desenvolupament del Pla Local de Prevenció de Residus de Tarragona d'acord amb el marc legal vigent

Tarragona és el municipi més poblat de la comarca del Tarragonès i la setena ciutat més poblada de Catalunya amb un total de 134.883 habitants per l’any 2022. El model econòmic lineal basat en la producció i consum fa que cada any augmenti la quantitat de residus generats, en aquest cas a Tarragona es genera 1,25 kg/hab./dia és a dir un total de 61.721,15 tones a l’any.

Atesa a la importància que s’atribueix a la prevenció de residus, la Llei 7/2022 de residus i sòls contaminats per una economia circular estableix que les autoritats competents han de disposar de Plans de Prevenció de Residus amb mesures específiques de prevenció de residus alimentaris i de reducció del consum de plàstic d’un sol ús.

Seguint la mateixa línia la Llei 7/2022 fixa objectius de preparació per la reutilització (PxR) establint que per l’any 2025 s’ha d’assolir el 55% de reciclatge dels quals el 5% ha de ser per PxR.

En aquest sentit, s’està treballant amb l’Ajuntament de Tarragona per desenvolupar un Pla Local de Prevenció de Residus que estigui actualitzat d’acord amb el marc legal vigent, que sigui fàcilment accionable, que tingui uns indicadors mesurables pel seu seguiment  i que serveix de palanca per impulsar la sostenibilitat a la ciutat.

Com a pas previ al desenvolupament del Pla i per tal d’implicar a la ciutadania es va realitzar un seguit d’enquestes presencials i via telefònica amb l’objectiu d’obtenir una fotografia de les pràctiques de prevenció ja integrades, utilitzant indicadors com:

  • Prevenció d’envasos: consum d’aigua envasada, consum de productes menjar preparat envestat, consum de productes a granel, etc.
  • Prevenció de malbaratament alimentari: consum d’aliments amb data fora del consum preferent, pràctica d’emportar-se el menjar sobrant als restaurants, etc.
  • Prevenció de residus en general: consum d’articles de segona mà, pràctica de reparació, etc.
  • Ús del servei de deixalleria i voluminosos.

Finalment, s’està treballant en diverses línies estratègiques i accions concretes per tal d’assolir els següents objectius quantitatius de prevenció:

  • Reduir, pel 2025, un 13% dels residus generats al municipi respecte als generats en 2010
  • Reduir, pel 2030, un 20% dels residus generats al municipi respecte als generats en 2010
  • Assolir, com a mínim, un 55% de reciclatge; com a mínim un 5% en pes dels residus generats s’han d’haver destinat a PxR per l’any 2025.
  • Assolir, com a mínim, un 60% de reciclatge; com a mínim un 10% en pes dels residus
Excedent alimentari Tarragona

Prevenció del malbaratament alimentari
Fotografia: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals

A banda del pla s’ha treballat en dos estudis complementaris:

ESTUDI DELS POTENCIALS GENERADORS D’EXCEDENT ALIMENTARI

Ha consistit en la realització de visites a una mostra reduïda d’activitats considerades com a grans generadors d’orgànica – comerç alimentari, restaurants, mercats, càmpings i escoles, hospitals i residencies amb menjadors col·lectius – per tal de quantificar els kg de malbaratament alimentari i proposar sinergies amb entitats socials per prevenir-lo tot fixant un objectiu de prevenció anual extrapolat a tota la ciutat.

ESTUDI DE L’ESPAI DE REUTILITZACIÓ I PREPARACIÓ PER A LA REUTILITZACIÓ DE LA DEIXALLERIA MUNICIPAL DE TARRAGONA

Amb l’objectiu de redefinir el funcionament dels serveis de deixalleria i el servei de recollida de voluminosos per maximitzar els objectes aptes per a ser reutilitzats i preparats per a la reutilització, s’han realitzat una sèrie de visites tant a la deixalleria fixa de Tarragona com a les parades mòbils per identificar i quantificar el tipus de residus que reben i el seu potencial de reutilització.

És important que ciutats com Tarragona on s’aglutina molta població i teixit d’activitats disposi del seu Pla de Prevenció de Residus adaptat i personalitzat al territori amb accions dirigides i concretes perquè siguin la base del procés de transformació del model de consum.

Aquest web utilitza cookies pròpies i de tercers per al correcte funcionament i per a fins analítics. En fer clic al botó Acceptar, accepta l´ús d´aquestes tecnologies i el processament de les dades per a aquests propòsits. Més informació i personalització   
Privacidad