La ciutat de Manresa està en procés d’introduir un nou model de recollida de residus amb identificació: contenidors amb control d’accés per a les fraccions resta, orgànica i envasos lleugers, mentre que manté el vidre i el paper i cartró amb accés lliure. Aquesta iniciativa sorgeix com a resposta a l’urgència d’actuar davant de l’emergència climàtica, on la gestió eficient dels residus hi juga un paper crucial. A més, també ho fa per donar resposta a les normatives europees i estatals, que obliguen als municipis a arribar a uns % concrets de reciclatge.
El gran repte de Manresa és assegurar que la ciutadania accepti i adopti aquest model amb una actitud positiva i de corresponsabilitat. És vital que els ciutadans comprenguin que la seva participació activa en la separació correcta dels residus és un component clau en la lluita contra el canvi climàtic.
Molt de Manresa
L’eslògan de la campanya
És un eslògan proper que impacta en el sentiment d’orgull i de pertinença dels manresans i les manresanes i que posa el focus a aquelles accions que els hi són pròpies.
La campanya que acompanya l’eslògan proposa el joc entre les coses que ja de per sí son molt típiques dels manresans amb aquelles que també han de ser-ho.
Posem al mateix nivell el fet d’esperar el bus a Puerto Rico, fer el gelat al passieg o fer un tram de la Transèquia amb lluitar contra l’emergència climàtica, reciclar amb contenidors intel·ligents o ser la ciutat que més recicla.
Per a assegurar-nos que el 100% dels manresans i manresanes disposessin de la informació i dels elements materials per participar del nou sistema de recollida, hem dut a terme diferents accions de comunicació.
Objectiu de la campanya
L’objectiu de la campanya era situar la gestió dels residus dins del marc de la lluita contra l’emergència climàtica, centrant-nos en la recollida selectiva i la prevenció.
Amb la campanya es vol evitar la percepció de complicació en la implantació dels contenidors intel·ligents i tractar el model de recollida com una responsabilitat compartida entre l’administració i la ciutadania.
A més, es busca fomentar l’orgull de pertànyer a una ciutat corresponsable com Manresa, que actua per les generacions futures, connectant emocionalment amb la seva comunitat.
L’estratègia
Estratègia comunicativa pel canvi de model de recollida de residus
En aquest cas, passa per l’emotivitat vista des d’una perspectiva quotidiana, ressaltant les coses típiques de Manresa -aproximem i fem local la campanya-.
Què és Molt de Manresa? Doncs “fer la Transéquia”, “esperar el bus al Puerto Rico”, “seure a les cadires de la Rosita” i “anar al Parc de l’Agulla a veure el castell de focs”.
Però també ho és “reciclar amb contenidors intel·ligents”, “actuar contra l’emergència climàtica” i “ser la ciutat que més recicla”.
Hi ha coses que son propies de llocs, de territoris i de comunitats. Lluitar contra el canvi climàtic -amb el nou model de recollida de residus-, és Molt de Manresa.
La Campanya
Objectius i accions de la campanya de comunicació
Objectiu 1: Informar a totes les llars
S’ha organitzat una roda de premsa per al llançament de la campanya “Molt de Manresa” amb l’objectiu que els mitjans informin sobre la campanya, justificant el canvi de model per la gestió dels residus com a clau contra l’emergència climàtica i visibilitzant institucionalment l’inici de la campanya de preimplantació.
També, s’ha enviat un desplegable informatiu a totes les llars per assegurar que tothom rebi la informació necessària, especialment les persones grans o amb dificultats per accedir a internet.
Objectiu 2: Generar notorietat
Seguint amb l’objectiu de fer arribar la informació a tots els manresans i manresanes, s’ha utilitzat publicitat exterior en formats com mupis i autobusos, que ens han ajudat a generar notorietat i informar sobre el canvi de model de recollida de residus.
Objectiu 3: Viralitzar
Per vitalitzar la campanya i cridar l’atenció dels més joves, es va activar una enquesta digital sobre l’emergència climàtica i la gestió de residus a Manresa, amb la possibilitat de guanyar una samarreta feta de PET reciclat, per informar i fer reflexionar sobre la necessitat d’un nou model de recollida de residus.
Objectiu 4: Implicar a la ciutadania amb referents locals
Per implicar la societat civil i contextualitzar la situació d’emergència climàtica s’han produït uns vídeos testimonials amb referents locals que es difondran per les xarxes socials de l’ajuntament i a través dels perfils creats específicament per la campanya.
A banda d’aquestes accions, s’ha activat la pàgina web de la campanya per proporcionar un espai informatiu accessible a tothom i s’ha llançat una campanya de mitjans digitals i escrits per arribar al públic jove i adult, augmentar el tràfic web i difondre els vídeos de la campanya.
A més, realitzarem una campanya intensiva en mitjans audiovisuals com Canal Taronja i Cadena Ser per obtenir màxima exposició.