La Garriga va ser pioner en convertir-se en el municipi més gran de Catalunya en implantar un model de recollida de residus porta a porta a tota la població.
Al municipi només es reciclava el 43 % dels residus i, en els últims deu anys, el cost del tractament de la fracció resta s’havia incrementat un 380 %. És per això que l’Ajuntament de La Garriga va optar per canviar els contenidors oberts a la via pública i implantar un canvi de model més eficient de recollida de residus: el porta a porta.
Per tal de definir la nostra proposta, vam determinar les necessitats:
- Vincular la situació d’emergència climàtica amb la gestió de residus del municipi
- Assegurar una bona línia comunicativa responent les preguntes més freqüents i desmuntant els mites i la negativa per part de la ciutadania a acceptar el nou sistema.
- Implicar a tota la ciutadania
El repte principal era l’elevat nombre de ciutadans que té el municipi (7.100 habitatges i 700 comerços), així com una forta oposició a la implantació del nou model.
La campanya comunicativa de la fase d’implantació del nou model es va basar, sobretot, en fer servir un argumentari molt clar que justificava el canvi de model. Vam formar als representats públics del municipi per tal que tinguessin les eines i arguments necessaris per donar resposta a totes les inquietuds de la ciutadania, però també per mantenir una imatge de fermesa i convenciment davant del nou sistema de recollida. A més, vam acompanyar-los en tot moment, permetent activar, si era necessari, protocols de crisi.
A nivell extern, la campanya va estar expressament dissenyada amb una contundent fase informativa prèvia a la implantació, per tal de comunicar i divulgar tota la informació d’una manera òptima.
Un puntal essencial en l’estratègia comunicativa van ser les xerrades informatives per tal d’afavorir la participació i maximitzar la implicació de tota la ciutadania i de les diferents associacions i col·lectius del municipi. Juntament amb les cartes informatives, la pàgina web i la app ciutadana, també clau en la campanya, es va destacar l’èxit del sistema de recollida porta a porta a altres municipis que ja l’havien implantant, així com a diversos països europeus.
A més, en el marc d’emergència climàtica, es va exposar la importància de reciclar correctament els residus i de reduir-los en primer lloc. És per això que es vam fer un rebranding de la imatge que s’havia emprat fins aleshores i, així, vam construir una marca paraigües adaptable a qualsevol servei o campanya relacionada amb els residus o la seva prevenció.
La marca es caracteritza per un eslògan clar, juntament amb el nom del municipi, colors vius i una gràfica desenfadada i fresca amb un gran univers gràfic il·lustrat: a la Garriga, residu zero.