Al 2018 cada habitant de Bilbao generava al voltant de 445 kg de residus, el 40% dels quals eren matèria orgànica que es podia compostar però, com que no hi havia implantada la recollida d’aquesta fracció, aquesta matèria no es reciclava.
Per aquest motiu l’Ajuntament de Bilbao va prendre de la decisió d’ampliar la recollida de residus i afegir un cinquè contenidor: el de residus orgànics d’origen vegetal. D’aquesta manera, s’aconseguiria reduir la quantitat de residus que acaben a la fracció de resta i augmentar el percentatge de recollida selectiva del municipi.
L’adhesió d’aquest cinquè contenidor era voluntària, no obligatòria, i per això l’estratègia de comunicació n’era la protagonista: només amb una contundent campanya informativa s’aconseguiria el màxim d’adhesions a la nova implantació.
Amb la voluntat que el màxim d’habitants separés i reciclés la fracció orgànica d’origen vegetal, vam realitzar una campanya informativa i de conscienciació a tota la ciutat.
Els objectius principals de l’estratègia comunicativa estaven vinculats a les necessitats que tenia el municipi:
- Sensibilitzar i informar a la ciutadania sobre la recollida selectiva, fent especial èmfasi a la separació de la fracció orgànica d’origen vegetal.
- Aconseguir el major número d’adhesions possibles, tenint en compte la no-obligatorietat de la campanya, entregant els materials necessaris per a una adequada separació en origen.
A banda d’indicar el motiu d’aquesta separació -que era l’obtenció d’un compost de qualitat- i de com funcionava el procés de compostatge, vam repartir tot el material propi de la campanya: cubell airejat per a la separació en origen, bosses compostables fetes d’almidó de blat de moro, magnètic informatiu i targeta d’obertura dels contenidors marrons. El material es repartia en diferents punts informatius que vam dissenyar específicament per la campanya. A més, també vam realitzar visites informatives als generadors singulars de la ciutat, així com auditories de generació i gestió de residus a centres educatius, xerrades informatives i jornades d’educació ambiental.
Es van dissenyar accions transversals per complementar la campanya i assegurar el seu èxit: creació d’una pàgina web, un correu i un telèfon gratuït de contacte, publicitat en autobusos i vehicles de servei de neteja, entre d’altres.
Imatge i identitat de marca
L’objectiu de la campanya era obtenir un impacte significatiu sobre la ciutadania i, per aconseguir-ho, el disseny d’una marca simple i propera, però amb molta personalitat i que apel·la directament al ciutadà, va ser essencial – “Hola orgànica” -.
Amb aquest missatge, tant en castellà com en basc, aconseguíem aproximar-nos a la ciutadania i donar la benvinguda a la nova fracció.
L’eslògan de suport a la marca – “Transforma els teus residus orgànics en compost” – no deixava dubte de la finalitat de la campanya: el foment de la participació de la població per separar els residus orgànics d’origen vegetal per transformar-los en compost.
Resultats
La repartició del material, tant en els punts informatius com en les xerrades, va facilitar la recepció de la informació i de materials d’un gran nombre de ciutadans i ciutadanes. A més, part de l’èxit de la campanya, va ser la gran varietat d’opcions per a informar-se i/o adherir-se. Durant la campanya hi va haver simultàniament 4 o 5 punts informatius, en horaris molt amplis, de manera que pràcticament qualsevol bilbaí o bilbaïna va poder acudir a un d’aquests, dissabtes inclosos. A més, les xerrades de repesca durant la fase de post implantació van ser de vital importància, ja que van aconseguir captar a aquelles persones que no van poder acudir als punts informatius.
La campanya va obtenir uns resultats positius, havent complert amb les expectatives previstes. Considerant les dimensions de la ciutat de Bilbao, i la no-obligatorietat de la campanya, s’hi van adherir 24.405 famílies, un 17,97% del total de famílies de Bilbao.