L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) és l’administració pública del territori metropolità de Barcelona i està conformada per 36 municipis on hi viuen més de 3,2 milions de persones. Abarca àmbits territorials, socials, demogràfics, econòmics i culturals que s’ha anat conformant al llarg del darrer segle, com a producte del creixement i la connexió dels sistemes urbans de l’entorn barceloní.
Amb la finalitat de proporcionar eines a tots els municipis que en formen part i fomentar el reciclatge i millorar el percentatge de recollida selectiva, des de l’AMB van comptar amb nosaltres per a dur a terme una nova campanya de conscienciació i sensibilització.
Aquesta, tenia com a objectiu final reduir la quantitat de residus que acaben al contenidor gris i, a més, buscaven una campanya dinàmica, divertida i participativa per portar-la a nous espais i contextos que afavorissin la recepció del missatge. D’aquesta manera s’aconseguia que més persones separessin correctament els seus residus i aprenguessin sobre la temàtica d’una manera activa i didàctica.
La campanya es va basar en la realització de 3 activitats diferenciades que, sota l’eslògan “Fem sortir els colors del gris”, aconseguiria conscienciar a la ciutadania i augmentar el percentatge de recollida selectiva.
Les activitats de conscienciació i participació van estar dirigides a més de 55.000 persones i es va adaptar a cada municipi segons el seu nombre d’habitants. Buscava omplir els carrers, que fos pròxima, divertida i desenfadada. A més, els dinamitzadors lluïen un vestuari específic que els ajudava a identificar-los amb la imatge de la campanya.
PER TAL DE DEFINIR LA NOSTRA PROPOSTA, VAM DETERMINAR LES NECESSITATS:
Speaker Corner
Dirigit al públic general, buscàvem ocupar els carrers i places mitjançant un monòleg en clau d’humor relacionat amb els tòpics sobre la recollida selectiva i el reciclatge. Amb un equip de tres professionals – un monologuista, un actor i un expert -, es van dur a terme diversos monòlegs als punts calents de molta afluència.
Entre els tòpics que es van tractar, torbem “Els pisos son massa petits i no hi ha espai per guardar els residus separats”, “Jo separo i després ho barregen tot”, “Jo ja pago els meus impostos, perquè he de separar” o “Que jo separi els meus residus no té cap impacte sobre el medi ambient”, entre d’altres.
Amb aquesta activitat, es van aconseguir tractar els temes de més debat i trencar amb els mites relacionat amb el reciclatge.
Trivial
Acció teatralitzada basada en el joc del Trivial, dinamitzada a les terrasses i als interiors de bars i cafeteries dels municipis. L’acció anava dirigida al públic adult, especialment amb l’objectiu d’arribar a la generació “millennial”, joves d’entre 20 i 35 anys.
Amb l’ajuda d’un micròfon i un altaveu, un equip de tres professionals – un expert i dos actors – van dinamitzar l’activitat consistent en la realització de preguntes -com el clàssic joc-, relacionades amb la composició de les diferents fraccions, buscant els residus que generen major confusió i generant debat entre els participants fins a arribar a la resposta correcta.
Twister
Acció basada en el joc de Twister, dinamitzada a les sortides de les escoles, places i parcs amb espais de jocs infantils i espais per a vianants. L’acció anava dirigida al públic infantil, menors de 12 anys, i a les seves famílies, on es formulaven preguntes sobre la correcta separació dels residus i es vinculava amb els colors de les fraccions.
El joc es realitzava amb els infants, mentre una persona de l’equip es dirigia a les famílies per resoldre dubtes i informant a les persones que passejaven al voltant. En aquest cas, l’equip estava conformat per a un expert, un monitor i un dinamitzador.
En total, es van realitzar 3.556 actuacions amb un equip de 90 professionals
Les activitats es van adaptar a cada municipi, segons el tipus de recollida selectiva que tenien – porta a porta, cinc fraccions, contenidors intel·ligents, etc. -.
Les accions van ser tot un èxit i van complir amb l’objectiu d’arribar al públic d’una manera innovadora i generant impacte, destacant especialment la bona rebuda per part de públic i els alts nivells de participació en els jocs.