L’exitosa implantació del model porta a porta a 15 municipis de la comarca ha portat al Consell a fer un pas més passant a una recaptació comarcal i establint el pagament per generació en 14 dels municipis – exceptuat Llagostera on només es presta servei als veïnats i les urbanitzacions del municipi.
Aquest estudi de disseny de taxa dona resposta al compliment de la Llei 7/2022 que estableix que les entitats locals han d’aplicar abans de l’abril de 2025 una taxa específica, diferenciada i no deficitària que permeti implantar sistemes de pagament per generació i que reflecteix el cost real de les operacions de recollida, transport i tractament de residus.
Amb la recaptació comarcal es preveu una taxa regida pels mateixos criteris per a tots els municipis porta a porta i a la vegada justa, aplicant mecanismes per tal que l’usuari del servei de recollida pagui una taxa d’escombraries en funció de la seva generació i/o participació.
Per poder dissenyar una taxa justa tant domèstica com comercial és clau disposar d’un padró d’habitatges i d’activitats actualitzat i vinculat amb els codis dels elements d’aportació, i especialment en el cas de la taxa comercial, disposar del volum dels contenidors per fracció que disposa cada establiment i així, poder aplicar criteris en funció de la generació real.
L’estudi s’ha basat, en primer lloc, en l’anàlisi de les ordenances fiscals actuals de cada municipi i el càlcul tant del balanç municipal com comarcal desglossant el cost del servei domèstic i el comercial per conèixer el punt de partida de cada municipi i poder fer comparables els futurs càlculs d’escenaris.
S’ha treballat en dues taxes diferents: la taxa comarcal domèstica i la taxa comarcal comercial; ambdues formades per una estructura fiscal amb una part fixa i una part variable.
En el cas dels domicilis la part fixa consisteix una distribució d’una part dels costos lineal i la part variable es basa en un preu per trams de participació en l’aportació de la resta, orgànica, envasos i deixalleria. A la vegada, s’ha treballat amb tres hipòtesis segons la participació.
En canvi, en la taxa comercial la part fixa consisteix en un preu per litre instal·lat per fracció generada i la part variable en les recollides de reforç sol·licitades segons el preu públic aprovat.
Actualment, s’està presentant la proposta de disseny de taxa a cada Ajuntament i es preveu poder implantar la taxa justa comarcal el gener del 2025 que anirà acompanyada d’una eina de comunicació bidireccional entre l’administració que presta el servei de recollida i els usuaris del servei.
Enllaços d’interès:
Web el Gironès Recicla – Consell Comarcal del Gironès:
elgironesrecicla.cat