Sant Andreu de Llavaneres és un municipi que, l’any 2021, presentava un percentatge de recollida selectiva de residus del 58,6%. El seu sistema de recollida selectiva es basava en una recollida en contenidors oberts soterrats, un model que feia temps s’havia estancat al seu màxim de % de recollida selectiva. Amb 11.593 habitants la major part de l’any, el municipi té un creixement de la població durant les èpoques vacacionals. Aquesta variació, degut principalment a les segones residencies i sumat a la particularitat de tenir un gran nombre d’edificis i apartaments amb molts habitatges i una sola porta d’accés, presentava una complexitat que requeria un canvi de sistema adaptat a la situació.
L’Ajuntament va decidir implantar a la tardor de 2022 el sistema de recollida porta a porta amb materials d’identificació, amb l’objectiu principal d’arribar als % que marquen les directives europees (70% de recollida selectiva al 2030) i amb la intenció de poder aplicar en un futur una taxa justa on qui més recicli menys pagui.
Des d’Spora vam treballar conjuntament amb l’Ajuntament per superar aquesta complexitat urbanística i aplicar un sistema adaptat i còmode per la població, creant un model alternatiu específic per a grans comunitats. Això es va aconseguir fent estudi tècnic previ per establir el sistema d’aportació idoni per cada una de les comunitats de més de 10 habitatges i realitzant una reunió individualitzada in-situ amb tots els presidents/es per presentar-los la proposta tècnica escollida per a cada un d’ells i acordant el sistema d’aportació final, tenint en compte el valor social i la realitat de les persones que hi habiten.
Per tal que la implantació fos un èxit, es va oferir informació de qualitat i que justifiqués el nou model.
Objectius de la campanya de comunicació:
Participació i implicació real del teixit associatiu de Llavaneres i de persones referents
Informació de qualitat adaptada a cada generador, plantejant accions de post-implantació per consolidar el servei.
Metodologia fiable i eficient que garanteix l’eficiència en el repartiment i la seguretat en la recollida de dades
Comunicació 360º segmentada i amb un alt grau de penetració
D’aquesta manera, la creació d’espais de debat amb diferents agents i persones referents van ser una de les peces clau de l’estratègia de la campanya. Ens vam reunir periòdicament amb líders d’opinió del municipi per informar-los del seguiment de les diferents actuacions pre-implantació i donar-los eines i arguments per donar respostes fermes i concretes a les inquietuds de la ciutadania.
L’objectiu de la campanya informativa a nivell de ciutat era arribar a tota la ciutadania utilitzant diferents mitjans i oferint recursos per donar resposta a les inquietuds i transmetre la fermesa i convenciment davant el nou sistema. Alguns dels materials creats van ser cartes informatives individualitzes, butlletí explicatiu, pàgina webó, cartells informatius, telèfon d’atenció del porta a porta, xerrades informatives, així com una potent campanya de repartiment de material realitzada per educadors ambientals especialment formats.
Per altra banda, la generació d’una base de dades d’usuaris 100% fiable i exportable en qualsevol moment del procés d’implantació va ser essencial per la consolidació de la campanya, tant durant el procés d’implantació com en el de post-implantació. Amb aquesta finalitat, es van revisar i preparar les bases de dades originals i es va utilitzar una tecnologia desenvolupada expressament per implantacions de models identificats. El gestor ID-Soft i l’app W-Link, ambdós d’ID-Waste, van permetre assolir els objectius de gestió i assegurar l’èxit de la implantació.