Si alguna cosa hem après al llarg dels més de 20 anys que portem treballant en el món de la comunicació i la sostenibilitat és que un dels principals reptes que afronten les organitzacions a l’hora de desenvolupar el seu pla de comunicació és la definició d’una estratègia corporativa completa. L’error més comú és començar a preparar un pla de continguts sense haver identificat prèviament el propòsit de marca.
El propòsit
El primer que ens preguntem sempre és quin és el propòsit de l’organització per la qual desenvoluparem l’estratègia comunicativa. Per aconseguir una comunicació coherent i perenne al llarg del temps, és clau definir el propòsit de l’organització: desenvolupar la proposta de valor de les empreses, centrant-nos en identificar el per què de la seva existència abans de definir el seu pla de comunicació.
Un cop establert el propòsit, ens centrem en definir objectius a mitjà i llarg termini, que ens ajudaran a posicionar la marca en el mercat i augmentar la seva visibilitat. Per això, realitzem una anàlisi DAFO que ens permet identificar les fortaleses i debilitats de la marca, així com les oportunitats presents en el mercat.
Els objectius ens ajuden a guiar el pas a pas del creixement i posicionament de la marca, per això a Spora monitoritzem aquests objectius a través de KPIs que ens permeten avaluar el rendiment dels recursos i l’impacte generat a través de les diverses accions proposades. Així som més analítiques i objectives en la presa de decisions.
Un exemple que engloba tota aquesta tasca és el Redisseny de la imatge i l’estratègia de comunicació corporativa que hem desenvolupat per a l’empresa tecnològica d’ID·Waste.
En aquest cas, el principal repte de l’empresa -que ja comptava amb una pàgina web i tenia activats altres canals de comunicació- va ser tornar enrere per aprofundir en el seu propòsit de marca i identificar els punts clau que havien d’estar presents en tot el pla de comunicació, començant per la seva missió i visió.
Públic objectiu i personalitat de marca
Un cop establertes les bases de l’estratègia corporativa, ens centrem en identificar el buyer persona – públic objectiu -, i elaborem un mapa d’actors clau. Amb aquesta informació, definim com han de ser els missatges, quina informació és important transmetre i a través de quins canals generarem un major impacte. Bàsicament, el que fem és construir una personalitat de marca que reflecteixi l’essència de l’estratègia corporativa i defineixi el punt de partida per a totes les comunicacions.
Això mateix hem fet per a ID·Waste. Hem basat la seva personalitat de marca en l’anàlisi previ i el seu públic objectiu. Definir i “conèixer” en profunditat al client ha estat clau per a establir el to i l’estil de totes les comunicacions que ID·Waste els farà arribar.
Elements de l’estratègia
Aquest to i estil són les bases que ens permeten desenvolupar una narrativa que reflecteixi el propòsit i els valors de la marca, alineada amb la seva personalitat per a totes les comunicacions.
A Spora sabem que la clau per a connectar amb el públic és generar contingut rellevant i atractiu que els ressoni, i seleccionar els canals més adequats per maximitzar l’impacte de la comunicació.
Però la comunicació no es queda únicament en el relat. Tots aquests elements es complementen amb una marca i un univers gràfic adaptat al propòsit i la personalitat de la marca, que ens permet assegurar una representació visual coherent i atractiva.